Z cyklu “Problemy i wybory”: Rekrutacja pracowników

hands

foto sxc/autor Mike Johnson

Personel salonu jest jego podstawą i wizytówką: może nam przynieść chwałę i uznanie klientek, lub też zniechęcić do świadczonych przez nas usług. Dlatego tak ważne jest, abyśmy w efekcie rekrutacji wyłonili takie osoby, które godnie będą reprezentować naszą firmę. Czym się jednak kierować przy wybieraniu pracowników, jaki czynnik powinien być decydującym? Czy stawiać głównie na doświadczenie, miłą aparycję, czy po prostu chęć do pracy? Jak sprawdzić, czy dana osoba zasługuje na nasze zaufanie i powierzając jej nasze klientki możemy być w stu procentach spokojni? W tej notce postaram się poczynić kilka uwag, wynikających ze współpracy z wieloma specjalistkami oraz moich własnych obserwacji co do kompetencji i jakości kontaktów z klientem wykwalifikowanego personelu salonów.

Jeśli w branży kosmetycznej nie siedzimy od wczoraj, przeprowadzenie efektywnej rekrutacji nie stanowi dla nas problemu. Sprawa ma się nieco inaczej, gdy sami wkraczamy dopiero do tego biznesu, od naszych pracowników oczekując, że będą dla nas podporą i partnerem w codziennych działaniach. Nie mając doświadczenia stresujemy się rekrutacją oraz efektami, jakie ona przyniesie. Na początek potrzebujemy kilku kosmetyczek. Czym się kierować, by wybrać odpowiednie osoby? Na pewno warto zwrócić uwagę na ich doświadczenie oraz kwalifikacje. Czego innego wymagamy od osoby, która zajmować się będzie kompleksową pielęgnacją paznokci i zakładaniem tipsów, czego innego od tej, która przeprowadzać ma rozmaite zabiegi na twarzy i ciele klientek. W tym drugim przypadku szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na to, jaką szkołę ukończyła nasza kandydatka. Czy jest absolwentką kosmetologii, a może ukończyła krótki kurs kosmetyczny, zaś praca u nas byłaby jej pierwszym zawodowym doświadczeniem? W sferze dobierania praktykantek możemy stosować mniej restrykcyjne warunki – wybierając pełnoetatową specjalistkę kierujmy się wzbudzającymi zaufanie kwalifikacjami i doświadczeniem. Bardzo ważną, a często ignorowaną kwestią jest komunikatywność i wrażenie, jakie wywiera kandydatka w rozmowie. Pamiętajmy, że do obowiązków naszej kosmetyczki będzie należeć m.in. rozmowa z klientką, przeprowadzenie z nią krótkiego „wywiadu” przed wykonaniem zabiegów, a także podtrzymywanie konwersacji w jego trakcie. Umiejętność nawiązywania dialogu, a także wzbudzający zaufanie sposób bycia nie jest bez znaczenia – życiowa i entuzjastyczna osoba na stanowisku kosmetyczki jest prawdziwym skarbem i do takiej ekspertki klientki będą chętnie wracać. Mamy prawo zatem oczekiwać od naszej kosmetyczki zaangażowania w problemy pacjentek oraz tego, że będzie ona potrafiła udzielać im trafnych rad. Co z tego, że przeprowadzi ona trafną analizę typu skóry klientki, jeśli podczas zabiegu nie przekaże jej wiedzy, jak należałoby pielęgnować tę skórę w domowym zaciszu? Kosmetyczka powinna być zatem kopalnią informacji, ale nie może też traktować swoich klientek protekcjonalnie, ignorując ich wiedzę i nie schodząc z piedestału eksperta. Może to zrazić zwłaszcza te osoby, które posiadają już pewną wiedzę o pielęgnacji, a traktowanie „z góry” może je najzwyczajniej w świecie dotknąć i – zamiast podbudować autorytet kosmetyczki – wręcz jej go odebrać. Ważną cechą, którą powinna posiadać dobrze zapowiadająca się załoga salonu jest chęć doskonalenia swych umiejętności i przyswajania sobie ciągle nowej wiedzy. Gotowość uczestnictwa w szkoleniach, zjazdach i seminariach punktuje i jest dla nas wyraźnym sygnałem, że oto udało nam się skompletować zespół, któremu spokojnie powierzyć możemy opiekę nad urodą naszych klientek. Miły wygląd oraz kwalifikacje są ważne, ale by odnieść sukces i przyciągnąć do naszego salonu stałe klientki, od naszej kadry wymagać musimy więcej. W dobie ciągłego postępu, zmieniających się tendencji w pielęgnacji i licznych nowości na rynku kosmetycznym ważne jest, by nasi pracownicy potrafili się odnaleźć w tej branży i chętnie aktualizowali swoją wiedzę, konfrontując ją z informacjami uzyskanymi z wszelkich szkoleń. Dobry pracownik to ten, który podchodzi do swojej pracy z zaangażowaniem, entuzjazmem i pasją – taka osoba wzbudza pozytywne emocje, a rozmowa z nią jest prosta i przyjemna, co zazwyczaj pozwala nam, byśmy podczas rekrutacji wykorzystywali nie tylko zbiór pewnych wyczytanych zasad, ale również naszą intuicję – jeśli choć trochę znamy się na ludziach, jej pomoc w rekrutowaniu załogi salonu będzie dla nas nieoceniona.

Dodaj komentarz