Listy od czytelników: sezonowość usług

Dawno nie publikowaliśmy żadnego listu od czytelnika, postanowiliśmy zatem ponownie wrócić do tej serii. Dziś prezentujemy mail dotyczący sezonowości usług w SPA o ugruntowanej pozycji oraz radzimy co robić, gdy mamy znikomą ilość stałych klientów. Zapraszamy do lektury.

“… jestem managerem salonu kosmetycznego w mieście ok. 45’000 mieszkańców w północnej Polsce. Salon ma bardzo szeroką ofertę (łączna powierzchnia salonu 500 m2) – pełna kosmetyka, zabiegi pielęgnacyjne, sauna & jacuzzi, salon fryzjerski, masaże, zabiegi na ciało, hydrokapsuły, dermatologia estetyczna, makijaż permanentny itd. Koszty prowadzenia salonu są dość wysokie, jednak w dobrych dla naszego salonu miesiącach nie są aż tak dużym problemem. Problem stanowi bardzo duża sezonowość – da się jakoś temu zapobiec? W miesiącach czerwcu, lipcu, sierpniu, wrześniu, październiku i listopadzie obrót spada w bardzo dużym stopniu. Stosowana reklama – strona internetowa + wysokiej jakości ulotki.

Drugim problemem jest ‘gubienie klientów’. Salon prowadzony jest od 4 lat, ‘przewinęło’ się przez niego setki osób. Narzekamy jednak na bardzo małą ilość stałych klientów. Czy jest na to jakiś sensowny pomysł?”

Odpowiedź MójSalon.pl: Salon odnotowuje najlepsze obroty w zimie i na wiosnę. Zakładam więc, że nie jest to miejscowość typowo turystyczna, związana sąsiedzko z jakimś kurortem. Być może warto byłoby w słabszych miesiącach postawić na bardziej zintensyfikowaną reklamę i zastosować nieco inne formy promocji. Prócz strony www i ulotek warto inwestować w organizowanie eventów – macie Państwo dużą powierzchnię salonu i warto to wykorzystać. Zaproponować jakiś dzień otwartych drzwi, z pokazami makijażu i fryzur, albo zorganizować spotkanie tematyczne dla kobiet pod jakimś chwytliwym tytułem: “Jak zadbać o sylwetkę przed urlopem?”, “Jak dłużej zachować młodość skóry?” – to są tematy zawsze na topie, a jak dołączy się do tego ulotki z informacją o darmowym uczestnictwie w konkursie, powinno to zmotywować ludzi do przyjścia. Takim eventem może zainteresować się lokalny portal, czy gazeta, co od razu stanowi darmową reklamę i szansę do stania się tematem rozmów wśród miejscowych pań. Koszty takich imprez nie są duże, jakiś mały poczęstunek, kilka kosmetyków do wygrania w konkursie, albo jakiś darmowy zabieg, parę próbek… A efekty mogą być niewspółmierne do wysiłku. W małej miejscowości łatwiej o wyjście w stronę klienta, poznanie jego potrzeb – a takie imprezy to po temu świetna okazja – wiemy wówczas, co podoba się kobietom, na jakie rzeczy warto zwrócić większą uwagę.

Jeszcze co do reklamy to strona www nie zawsze zdaje egzamin tak jak powinna. Internet to wielka reklamowa potęga, ale tylko wówczas, gdy odpowiednio z niej korzystamy. Mnóstwo pięknych, profesjonalnych stron gabinetów jest źle pozycjonowanych, albo w ogóle nie są pozycjonowane tak, jak być powinny i skutek jest taki, że po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła “salon kosmetyczny nazwa miasta” nasz adres wyświetla się daleko w tyle. A powinien być na pierwszej stronie w wynikach. Warto współpracować z lokalnymi portalami posiadającymi katalogi firm – to z nich często korzystają internautki w poszukiwaniu potrzebnej usługi. Jeśli miasto ma poczytny portal tego typu, warto zapytać o ofertę. Czasami warto też rozważyć tzw. wizytówki, czyli mini stronę, na której można zareklamować salon i przy okazji dać odnośnik do właściwej strony www. Polecam przyjrzeć się ofercie wizytówek w naszym serwisie www.saloninfo.pl – jest to dobry sposób na dotarcie do klientów z okolicy, a także podniesienie pozycji salonu w wyszukiwarkach.

Kwestia gubienia klientów jest bardziej skomplikowana. Nie byłam nigdy w Państwa salonie, więc trudno mi stwierdzić jednoznacznie, jaki może być powód. Zakładam, że nie można się przyczepić do zasobności oferty, czy estetyki. Czasem jednak zawodzi brak programu lojalnościowego, mniejszy nacisk na przywiązywanie do siebie klienta. Warto wprowadzić kartę stałego klienta, dać rabaty osobom, które będą wracać do salonu. Uprawnienie do 10% zniżki może zachęcić daną osobę do tego, by na kolejną koloryzację włosów przyjść właśnie do Państwa, a nie szukać kolejnego mistrza grzebienia gdzie indziej. Jeśli ma Pan wątpliwości co do tego, jak sprawuje się czynnik ludzki, czyli obsługa, albo jaka panuje atmosfera w salonie to być może warto postawić na tzw. tajemniczego klienta, który przyjdzie z wizytą i skontroluje sytuację. Problem polega na tym, że pracując dzień w dzień nad sukcesem biznesu często tracimy dystans i nie dostrzegamy spraw oczywistych, które wyjdą na wierzch, gdy tylko do salonu przyjdzie ktoś, kto nigdy dotąd w nim nie był.

Dziękuję i pozdrawiam.

Tags: , , ,

  • eversun - www.spaexpert.pl - sponsor bloga

    Solaria leace Solaria stojce Urzdzenia kosmetyczne do ciaa Urzdzenia kosmetyczne do twarzy
  • Podobne artykuły

    Odpowiedz , lub obserwuj wpis.

    Odpowiedź

    Musisz byZalogowany aby napisa komentarz.

    Wyposażenie Salonu Kosmetycznego
    Bądź na Bieżąco


    Własna strona za 60 zł !!
    Rekomendacja mojsalon.pl
    salon kosmetyczny bez tajemnic

    Nowość! Teraz salony recenzowane w dziale "Wnętrza salonu" zyskują status polecanych przez naszego bloga. Szczegóły tutaj. Zgłoś także swój salon - to niepowtarzalna szansa na jego darmową promocję!
    Kontakt
    Wahasz się w wyborze sprzętu do swojego salonu kosmetycznego? Ekspert firmy Eversun służy swoim doświadczeniem. Jeśli chcesz pogadać z kimś o swoich planach i oczekujesz porady, napisz do mnie lub zadzwoń:

    Kontakt e-mail: magda@eversun.pl
    Telefon: 583500077
    W naszym sklepie
    Zapraszamy do naszego sklepu www.eversun.pl
    Interaktywnie