Dlaczego w moim salonie nie ma klientów?

foto sxc/autor abxtrim

Podstawą dobrego funkcjonowania każdego salonu kosmetycznego, fryzjerskiego, solarium lub SPA jest stały klient. Jeśli go zabraknie, pozycja gabinetu przestaje być stabilna – podstawowym klientem staje się wówczas klient przypadkowy, który nie jest przywiązany do naszej firmy i nie sposób stwierdzić, czy jeszcze skorzysta z naszych usług (nawet, jeśli wstępnie wykaże zainteresowanie kolejną wizytą). Zajmijmy się dzisiaj najczęstszymi przyczynami takiego stanu rzeczy. Jeśli odnosisz wrażenie, że Twoja konkurencja mimo podobnej oferty i możliwości obsługuje w ciągu dnia kilkukrotnie większą liczbę klientów niż Ty, zastanów się, czy któryś z poniższych czynników nie wpływa negatywnie na Twój salon:

 

  • bierna reklama – dawno minęły czasy, gdy wystarczyło wykupić reklamę w gazecie, czy w popularnym programie radiowym, by zapewnić sobie rzeszę klientów na całe miesiące. Stale to powtarzamy: reklama musi być zróżnicowana i docierać do jak największej grupy klientów. Liczy się nie tylko to, gdzie się reklamujesz, ale w jaki sposób to robisz.

    Przykład: rozprowadzenie kilkuset estetycznie wyglądających ulotek zawierających kupon zniżkowy na Twoje usługi przyniesie o wiele lepszy rezultat, niż kilka tysięcy jaskrawych, pozbawionych stylu reklam, które nie zawierają w sobie żadnej korzyści dla potencjalnego klienta. Taka ulotka – choć tańsza – jest dla Twojego salonu bezwartościowa i z pewnością ma większą szansę na trafienie do kosza na śmieci, aniżeli do kieszeni odbiorcy.

    Rada: nie traktuj reklamy jako bezsensownego kosztu, który nie generuje żadnych korzyści. Baw się, uruchom kreatywność i dopasuj reklamę do Twojego salonu i potencjalnych klientów. Mierz skuteczność kampanii reklamowych (ulotek, reklam sponsorowanych etc.). Działaj w Internecie – dotrzyj do klienta i zdobądź jego zaufanie.

  • duża rotacja personelu – ogromny problem w wielu salonach. Mało który klient wybierając gabinet kieruje się tylko sympatią dla danej marki. Często ma to znaczenie, nie sposób jednak pominąć rolę, jaką spełnia tu pracownik: klientka najczęściej umawia się na wizytę u konkretnej kosmetyczki/fryzjerki – i gdy ta przechodzi do innego salonu, bądź zakłada własny, zabiera ze sobą część naszych stałych klientek. Nie pozwól, by do tego dochodziło. Jak zapobiec takim sytuacjom?

    Przykład: nie pozwalaj, by Twoi pracownicy mieli dostęp do baz danych klientek takich jak numer telefonu, czy adres e-mail. Jeśli stosujesz w swoim salonie programy komputerowe zbierające takie dane, upewnij się, że zarządza nimi jedna, zaufana osoba, albo ograniczona grupa osób. Po odejściu kosmetyczki zadbaj o to, by te klientki, które najczęściej korzystały z jej usług dostały drogą sms’ową bądź mailową info o nowej promocji przygotowanej specjalnie dla nich. Przekazując pieczę nad tą grupą klientek nowej kosmetyczce zadbaj o to, by była poinformowana o preferencjach każdej z nich, ulubionych zabiegach itd. (tutaj niezwykle pomocna okazuje się karta klienta).

    Rada: już na etapie rekrutacji staraj się mieć na uwadze zatrudnianie osób, które sprawiają wrażenie solidnych i szukających stałego miejsca zatrudnienia. Staraj się motywować swoją kadrę do pracy, nagradzaj sukcesy i pracuj nad eliminowaniem porażek. Dbaj o dobrą atmosferę w pracy – to ona często nawet bardziej niż względy finansowe trzyma pracownika w firmie.

  • niedostateczna kampania promocyjna – jeśli już zdobędziesz klienta, to nie koniec starań: trzeba go jeszcze zatrzymać. W tym bardzo pomocna jest dobra strategia promocyjna, wszelkie programy lojalnościowe, karty stałego klienta. Łatwo wymieniać, trudniej przedsięwziąć. Polityka ta nie powinna być prowadzona bez uprzedniego przygotowania. Może być, a nawet powinna być prowadzona indywidualnie względem pewnych grup, a nawet poszczególnych klientów. Obserwuj reakcje klientów na poszczególne rodzaje promocji i oceniaj, które z nich są bardziej, a które mniej skuteczne.

    Przykład: niektóre klientki chętniej korzystają z promocji X zabiegów + 1 gratis, inne zaś częściej decydują się na pakiet, w którym oszczędność jest wykazana w procentach (np. mikrodermabrazja 25% taniej). Jeszcze inne są nastawione na upominki – czyli zabieg w standardowej cenie, do którego dodawany jest np. minikosmetyk. Łącz ze sobą poszczególne rodzaje promocji i obserwuj efekty.

    Rada: nie zapomnij o konieczności informowania swoich klientek o wszelkich atrakcyjnych akcjach związanych z ofertą salonu. Doskonale sprawdza się w tym celu strona www i newsletter na niej, dobrym sposobem są też wiadomości sms. Możesz wysyłać klientkom specjalne promocje z okazji jakiejś wyjątkowej okoliczności, jak również zapraszać w ten sposób na imprezy związane z Twoją firmą (np. darmowy pokaz makijażu). To zbliży do Ciebie klientów i pozwoli zbudować więź między nimi a Twoim salonem.

Dodaj komentarz