Co zrobić, gdy pracownik staje się konkurencją?

Powodem, dla którego część salonów unika zatrudniania nowych, młodych pracowników jest obawa przed „wykształceniem” sobie konkurencji. Od kiedy możliwość otrzymania dotacji praktycznie zlikwidowała problem finansowy, z którym musiały borykać się młode kosmetyczki, powstaje coraz więcej salonów, których właścicielami są osoby z doświadczeniem zawodowym krótszym niż rok. Właściciele dobrze prosperujących gabinetów coraz częściej więc rezygnują z zatrudniania dodatkowego personelu, który po krótkim okresie pracy w salonie może postawić na swój własny biznes – i co najgorsze – podebrać byłemu pracodawcy część klientek. Jak zapobiegać temu problemowi?

Kwestia przyzwyczajenia

Popularną sytuacją w polskich salonach jest ta, w której klientka przychodzi do konkretnej kosmetyczki lub fryzjerki. Niektóre klientki wprost mówią, że „…mają zaufanie tylko do pani Kasi, z którą rozumieją się bez słów”. Trudno polemizować w takiej sytuacji z zadowoloną klientką, która prosi o – w jej mniemaniu – drobną uprzejmość. Wiele salonów w ogóle nie zwraca na ten problem uwagi. Do czasu, aż pani Kasia otworzy swój salon, albo przejdzie do konkurencji, zabierając ze sobą 30% naszych klientek. Od samego początku istnienia salonu warto więc przybrać taktykę ustawiania grafika w taki sposób, aby każda ze stałych klientek była obsługiwana przez różne kosmetyczki czy fryzjerki. W razie jakichkolwiek obiekcji ze strony klientki możemy posłużyć się dodatkowym argumentem w postaci atrakcyjnego rabatu na usługę. Zapewniamy również klientkę, że w razie niezadowolenia przysługuje jej prawo do reklamacji usługi. Jeśli w swoim salonie zatrudniamy zgrany i kompetentny personel, klientka szybko przekona się, że nie robi jej różnicy, czy czesze ją pani Kasia, czy inna pracownica. Jeśli więc w którymś momencie z jakiegokolwiek powodu zmieni się część składu, klientki nie zareagują na to odejściem do nowo powstałej konkurencji.

Dostęp do danych

Bezpośredni kontakt kosmetyczki z klientką to nie jedyna sytuacja, w której potencjalnie może nastąpić przejęcie klientki. Bardzo łakomym łupem, zawierającym masę cennych informacji są oczywiście karty klienta, czy informacje gromadzone o klientkach w specjalnym systemie na firmowym komputerze. Wystarczy sobie wyobrazić co by było, gdyby te dane dostały się w ręce jednej z pracownic, która po jakimś czasie postanowiłaby otworzyć własny salon… Miałaby w zasadzie pełną bazę wiedzy o klienteli salonu, zdobywanej przez całe lata – numery telefonów, daty urodzin, informacje o ulubionych zabiegach… Dla salonu, z którego wyciekły te dane mogłoby to oznaczać katastrofę. Jeśli więc gromadzimy dane o naszych klientkach (a przecież większość salonów tak robi), dostęp do tej bazy powinien być ograniczony. Idealną sytuacją byłaby ta, w której to managerka lub recepcjonistka zajmuje się obsługą bazy i jest odpowiedzialna za jej bezpieczeństwo. Taka sytuacja jednak nie zawsze jest możliwa. Warto wówczas rozejrzeć się za sposobami zabezpieczenia takiej bazy danych poprzez specjalne oprogramowanie ograniczające możliwość zgrywania danych z komputera przy pomocy urządzeń zewnętrznych. W przypadku podłączenia komputera do Internetu warto również blokować możliwość korzystania z prywatnego maila. Dostęp do bazy powinien mieć najbardziej zaufany pracownik, o najdłuższym stażu – to minimalizuje ryzyko wyniesienia danych poza firmę.

Rola zaufania

Statystyki dotyczące wykradania danych z firmy pokazują wyraźnie, że najczęściej do takich zachowań dochodzi ze strony pracowników, którzy rozstają się z firmą w nieprzyjemnych okolicznościach. Jasne jest więc, że jeśli traktujemy fair naszych pracowników, jest duża szansa, że i oni będą tak traktować nas. Dlatego warto dbać o odpowiednią atmosferę w pracy i doceniać wkład personelu w sprawne funkcjonowanie salonu. Bezpieczeństwo danych klientów jest jednak zbyt ważne, by jedyną ochroną dla nich było pielęgnowanie dobrych relacji z pracownikami. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla salonu.

Tags: ,

  • eversun - www.spaexpert.pl - sponsor bloga

    Solaria leace Solaria stojce Urzdzenia kosmetyczne do ciaa Urzdzenia kosmetyczne do twarzy
  • Podobne artykuły

    Odpowiedz , lub obserwuj wpis.

    2 komentarze to “Co zrobić, gdy pracownik staje się konkurencją?”

      4Avatars v0.3.1 v0.3.1
    1. Vera napisał/a::

      Od dłuższego czasu jestem nękana “kuszącymi” sms-ami od jednej z pracownic salonu kosmetycznego, która zajmowała się m.in. zakładaniem sztucznych rzęs. Dziewczyna przestała pracować w salonie, ale dalej zachęca mnie smsowo do skorzystania z usługi zakładania rzęs w promocyjnych cenach. Oczywiście zabieg miałby się odbyć albo u niej albo u mnie w domu. I tak właśnie stała się konkurentką dla salonu w którym pracowała i mnie poznała.

    2. 4Avatars v0.3.1 v0.3.1
    3. Anka napisał/a::

      Pracownik staje się konkurencją – kiedy nie jest doceniany. Jeśli w salonie nie panuje koleżeńska atmosfera współpracy, a rożróżnianie na młodych/starych (stażem) to dochodzi do niesnasek. Przykładem jest salon fryzjerski w moim rodzinnym mieście, gdzie odeszły nagle 4 fryzjerki i jest problem. Ponieważ zabrały klientów, a właściciel oczekuje, że z dnia na dzień zgłoszą się chętni do pracy z ogromnym doświadczeniem. A na rynku są braki. Skoro każdy marzy o już doświadczonym fryzjerze, to młodym utrudnia się dostęp do pracy, więc zakładają swoje salony – co oznacza, że etatowych doświadczonych fryzjerów jest niewielu ( macierzyńskie, wychowawcze itp.) – sami właściciele salonów robią sobie KUKU, że nie inwestują w rozwój młodych (stażem) fryzjerów – nie czynią z nich po przez szkolenia i merytoryczną opiekę – po pierwsze profesjonalistami, a po drugie …lojalnymi pracownikami. Dlatego jeśli widzę ogłoszenia, że salon szuka fryzjerów ( i jest to salon już istniejący jakiś czas) odnoszę wrażenie, że tam się dobrze nie dzieje.SKoro ludzie nie chcą tam pracować, lub praktykanci nie są zatrudniani ( bo byli jedynie niewolnikami na okres praktyk).Więcej szacunku do pracownika, więcej szacunku do tego zawodu.

    Odpowiedź

    Musisz byZalogowany aby napisa komentarz.

    Wyposażenie Salonu Kosmetycznego
    Bądź na Bieżąco


    Własna strona za 60 zł !!
    Rekomendacja mojsalon.pl
    salon kosmetyczny bez tajemnic

    Nowość! Teraz salony recenzowane w dziale "Wnętrza salonu" zyskują status polecanych przez naszego bloga. Szczegóły tutaj. Zgłoś także swój salon - to niepowtarzalna szansa na jego darmową promocję!
    Kontakt
    Wahasz się w wyborze sprzętu do swojego salonu kosmetycznego? Ekspert firmy Eversun służy swoim doświadczeniem. Jeśli chcesz pogadać z kimś o swoich planach i oczekujesz porady, napisz do mnie lub zadzwoń:

    Kontakt e-mail: magda@eversun.pl
    Telefon: 583500077
    W naszym sklepie
    Zapraszamy do naszego sklepu www.eversun.pl
    Interaktywnie