Stażystka w salonie fryzjerskim

Dzisiaj zastanowimy się, jakie zalety niesie za sobą przyjęcie stażystki do pracy w salonie fryzjerskim, a także jakie potencjalne trudności mogą być z tym związane.

Urzędy Pracy w całej Polsce organizują od czasu do czasu płatne staże dla osób posiadających status bezrobotnego. W ten sposób przedsiębiorcy mogą zyskać „darmowego” pracownika na okres od 3 do 12 miesięcy. W zamian muszą go sobie wyszkolić, ponieważ większość osób kwalifikujących się do odbycia stażu posiada odpowiednie wykształcenie, jednak często nie mają w ogóle doświadczenia w branży. Urząd Pracy daje im więc szansę na sprawdzenie się w wyuczonym zawodzie lub na przebranżowienie, jeśli ich wykształcenie nie pokrywa się z daną branżą. Stażysta nie pracuje za darmo – wynagrodzenie jest mu wypłacane przez Urząd Pracy. Dla małego salonu fryzjerskiego przyjęcie stażysty może być więc dobrym krokiem, bowiem jest to dodatkowy pracownik, którego kosztem utrzymania jest dla salonu przede wszystkim zapewnienie odzieży roboczej. Jednak wiele osób prowadzących salony fryzjerskie sceptycznie podchodzi do pomysłu przyjęcia stażystki.

Główną obawą doświadczonych fryzjerek wobec stażystów i stażystek jest niewystarczająca wiedza na temat przeprowadzania usług fryzjerskich. Pracownika trzeba szkolić i cały czas kontrolować efekty jego pracy, co w salonie fryzjerskim cieszącym się dużą popularnością jest często po prostu niemożliwe. Dodatkowo przedsiębiorca podpisując umowę o staż z Urzędem Pracy musi niekiedy zagwarantować, że po odbyciu stażu zapewni swojemu stażyście pracę na etacie. Dla salonu może to być ryzykowne, bo nie każda podesłana przez Urząd Pracy osoba będzie spełniać oczekiwania potencjalnego pracodawcy. Pewnym wyjściem z sytuacji jest możliwość wskazania przez przedsiębiorcę konkretnej osoby zarejestrowanej w Urzędzie Pracy, którą najchętniej widziałby na stażu w swoim salonie. Zmniejsza to znacznie prawdopodobieństwo, że do pracy w zakładzie trafi ktoś, kto się po prostu do tego nie nadaje.

Kwestią sporną dla wielu fryzjerek będzie to, jakie czynności w salonie powinny być przydzielone stażystce. Praca z klientem jest niezwykle odpowiedzialna i salon nie może sobie pozwolić na ryzyko powierzenia usług osobie, która nie ma odpowiedniego doświadczenia. Gdzieś jednak to doświadczenie trzeba zdobyć, więc z drugiej strony przyjmowanie stażysty by podawał klientkom kawę i odbierał telefony nie ma najmniejszego sensu. My proponujemy, by w początkowym okresie zlecać osobie na stażu podstawowe prace, starając się jednocześnie, by tyczyły się one wszystkich aspektów pracy fryzjera. Tzn. stażysta powinien zarówno rezerwować wizyty klientów i zajmować się obsługą osób czekających na usługę, jak również uczestniczyć w wykonywaniu samych usług oraz w dbaniu o stanowisko pracy fryzjera. Najwięcej kontrowersji wzbudza oczywiście to, do jakich usług fryzjerskich należałoby dopuścić stażystę. Naszym zdaniem jest to kwestia bardzo elastyczna i w dużej mierze zależy od zaufania, jakim fryzjer darzyć będzie osobę na stażu.

Stażysta powinien zaczynać od najprostszych czynności, jak mycie głowy, praca z suszarką do włosów, modelowanie. Jeśli sprawdzi się w tych czynnościach, powoli można wdrażać stażystę do nowych obowiązków jak strzyżenie, czy koloryzacja. Do tych ostatnich najlepiej jest dopuszczać stażystę w godzinach gdy jest mniejszy ruch w salonie (by doświadczony fryzjer miał czas na wgląd w uzyskiwane przez swojego ucznia efekty). Zlecając stażyście najbardziej odpowiedzialne zadania dobrze byłoby informować klientów o tym, że będą one wykonywane przez osobę przyuczaną do zawodu i pytać ich o zgodę na to. Dobrym sposobem na stworzenie w klientach dobrej reakcji jest zaproponowanie zniżki na usługę. W ten sposób dbamy o wizerunek naszego salonu – stała klientka, przyzwyczajona do obsługi przez „swoją” fryzjerkę, mogłaby bowiem poczuć się zignorowana, gdyby bez pytania przydzielono jej do obsługi zupełnie nową osobę. Zwiększamy w ten sposób również tolerancję klienta na uzyskane efekty. Przede wszystkim mamy jednak pewność, że klientka, na której uczy się nasz stażysta nie ma szczególnych, restrykcyjnych wymagań co do efektu końcowego, w związku z czym nie będzie mieć pretensji, jeśli finalny wygląd fryzury będzie choćby odrobinę różnił się od jej wyobrażeń. Podchodząc otwarcie do klientów w sprawie wykonywania zabiegów przez stażystę pracujemy też na pozytywny wizerunek nowej osoby w naszym salonie – powoli może ona zdobywać swoich stałych klientów, a przede wszystkim ma możliwość szlifowania swoich zdolności w każdym aspekcie związanym z pracą fryzjera.

Tags:

  • eversun - www.spaexpert.pl - sponsor bloga

    Solaria leace Solaria stojce Urzdzenia kosmetyczne do ciaa Urzdzenia kosmetyczne do twarzy
  • Podobne artykuły

    Odpowiedz , lub obserwuj wpis.

    Odpowiedź

    Musisz byZalogowany aby napisa komentarz.

    Wyposażenie Salonu Kosmetycznego
    Bądź na Bieżąco


    Własna strona za 60 zł !!
    Rekomendacja mojsalon.pl
    salon kosmetyczny bez tajemnic

    Nowość! Teraz salony recenzowane w dziale "Wnętrza salonu" zyskują status polecanych przez naszego bloga. Szczegóły tutaj. Zgłoś także swój salon - to niepowtarzalna szansa na jego darmową promocję!
    Kontakt
    Wahasz się w wyborze sprzętu do swojego salonu kosmetycznego? Ekspert firmy Eversun służy swoim doświadczeniem. Jeśli chcesz pogadać z kimś o swoich planach i oczekujesz porady, napisz do mnie lub zadzwoń:

    Kontakt e-mail: magda@eversun.pl
    Telefon: 583500077
    W naszym sklepie
    Zapraszamy do naszego sklepu www.eversun.pl
    Interaktywnie