Franczyza w salonie kosmetycznym

W prowadzeniu własnego biznesu kosmetycznego bardzo pomocna może okazać się przemyślana strategia marketingowa, doświadczenie w szkoleniu pracowników, a także znajomość branży. Nie bez znaczenia jest budowanie zaufania klientów w asyście produktów i urządzeń znanych marek. Jeśli naszym priorytetem jest stworzenie salonu, gdzie wysoka jakość i ciągły rozwój to podstawa, a nie zależy nam na tworzeniu nowej marki od podstaw, wówczas świetnym rozwiązaniem może się okazać franczyza.

Rynek franczyzowy w Polsce rozwija się bardzo szybko, w ciągu kilku lat zdecydowany postęp w tej kwestii nastąpił również w branży usług kosmetycznych. Dziś możemy wybierać zarówno w ofercie franczyzowej rodzimych, jak i zagranicznych marek – niezależnie od tego, czy chcemy prowadzić gabinet kosmetyczny, solarium, salon manicure czy fryzjerski – z pewnością znajdziemy coś dla siebie. Czym zatem charakteryzuje się franczyza i jakie są najczęstsze wymagania z nią związane?

Umowa franczyzowa jest zawiązywana między franczyzobiorcą (salonem kosmetycznym) a franczyzodawcą (firmą, która udostępnia salonowi m.in. swoje logo, know-how, daje wsparcie w szkoleniach, przekazuje materiały reklamowe etc.). Najczęściej w takiej umowie jest zapisane, że franczyzobiorca zobowiązuje się do używania sprzętu i/lub kosmetyków danej marki, a także do prowadzenia własnej działalności zgodnie z koncepcją franczyzodawcy. Częstym elementem franczyzy są opłaty na rzecz franczyzodawcy, związane chociażby z przyłączeniem punktu do sieci, jak również te wynikające z działalności bieżącej, gdy franczyzobiorca dzieli się częścią zysku z franczyzodawcą. Opłaty w ofercie franczyzowej różnych firm mogą się od siebie oczywiście różnić, niektóre marki nawet całkowicie odstępują od pobierania opłat od swoich franczyzobiorców (tak robi np. polska marka Abacosun).

Jakie są najczęstsze zalety i wady franczyzy? Spróbujmy odpowiedzieć sobie na to pytanie:

Zalety franczyzy:

  • możliwość korzystania ze sprawdzonego know how, polityki reklamowej i marketingowej
  • dostęp do profesjonalnych szkoleń dla kadry zarządzającej i personelu
  • często franczyza jest związana ze zniżkami na sprzęt i kosmetyki franczyzodawcy
  • salon musi przestrzegać ustalonych standardów, co wpływa na utrzymanie wysokiej jakości
  • punkt jest wsparty o znane i cenione logo, co wzbudza zaufanie klientów
  • franczyzodawca przekazuje współpracującym salonom materiały reklamowe, często również angażuje do wspólnych akcji promocyjnych
  • franczyza często związana jest nie tylko ze wsparciem marketingowym, czy księgowym, ale również z pomocą w urządzeniu samego gabinetu

Wady franczyzy, lub też te cechy, które mogą nie odpowiadać niektórym właścicielom salonów:

  • często zdarza się, że franczyza wiąże się z opłatami na rzecz franczyzodawcy
  • franczyza przeważnie jest związana z koniecznością posiadania konkretnego kapitału
  • konieczność używania sprzętu i/lub kosmetyków franczyzodawcy (przy czym często zdarza się, że gdy nie posiada on w swojej ofercie jakiegoś typu produktu, który jest nam potrzebny do świadczenia określonej usługi, wówczas możemy skorzystać z kosmetyków/urządzeń innej marki)
  • dla kreatywnych osób, mających własny pomysł na wystrój pewną wadą może być to, iż niektóre firmy wymagają, by salon był zaaranżowany zgodnie z ideą danej marki (np. charakterystyczne kolory etc.).
  • dodatkowe wymagania co do samego lokalu i otoczenia, często franczyzodawca określa minimalną wielkość gabinetu, wielkość miasta, atrakcyjność lokalizacji

4 myśli nt. „Franczyza w salonie kosmetycznym

  1. jestem zainteresowana załozeniem salonu spa na zasadzie franczyzy prosze o wszelkie informacje zwiazane z ta dziedzina.Pozdrawiam serdecznie

  2. Jeśli chciała by Pani założyć nasz autoryzowany salon, proszę o kontakt pod nr tel 500 103 877. Pozdrawiam

Dodaj komentarz